Rond 1967 vond Florence Ballard de oprichtster van The Supremes (in 1959) dat Berry Gordy, de baas van Motown, Diana Ross voortrok en had ze het gevoel dat zij en Mary Wilson aan de kant werden geschoven. Diana Ross en Berry Gordy hadden toen ook een relatie met elkaar. Florence Ballard werd depressief en begon buitensporig te drinken. Ook werd ze veel dikker en kon ze om die reden veel van haar outfits niet meer dragen. Inmiddels was al gezorgd voor een vervanger in geval Florence Ballard niet zou komen opdagen. Ze werd gewaarschuwd, ging afvallen en kwam voortaan nuchter opdagen. De dag na haar 24e verjaardag kwam ze er vlak voor een optreden achter dat er nog een extra set kleding aanwezig was voor haar vervangster. Kwaad geworden trad ze die avond dronken op waarna ze ontslagen werd. Een maand later werd de naam van de groep veranderd in 'Diana Ross en de Supremes'. Na een onsuccesvolle solocarrière ging het steeds slechter met Florence Ballard. Ze raakte aan lager wal en overleed uiteindelijk in 1976 op 32 jarige leeftijd.
Een nummer 1 hit uit 1966 is You keep me hangin'on (met van links naar rechts Florence Ballard, Mary Wilson en Diana Ross). "Het nummer gaat erover dat de verteller van het verhaal, in dit geval leadzangeres Diana Ross, er genoeg van heeft dat ze als speelgoed behandeld wordt door haar geliefde. Daarom eist ze dat hij weggaat en nooit meer terugkomt. In het nummer komt een gitaar voor die het geluid van morsecode nadoet. Dit omdat dat geluid erg lijkt op het geluid van het nieuws en de schrijvers, Holland-Dozier-Holland, wilden de verschillende onderwerpen die in het nummer worden besproken als nieuwsberichten doen voorkomen. De drums, gitaren en leadpartijen van Diana Ross werden meerdere malen opgenomen en over elkaar heen gespeeld, zodat het nummer krachtiger over zou komen dan eerdere singles van The Supremes."
Een nummer 1 hit uit 1967 is Love is here and now you're gone. "Het nummer gaat over een relatie die ten einde komt. Drie keer komt er in het nummer een stuk voor dat leadzangeres Diana Ross niet zingt maar de regels uitspreekt. Dit werd gedaan om haar stem extra sexy en dramatisch over te laten komen. Dit nummer was het eerste Motownnummer waar een volledige orkestsectie bij de opnames aanwezig was."
Geen opmerkingen:
Een reactie posten